Březen 2010

2. průmyslová revoluce

29. března 2010 v 11:02 8.třída

2. PRůMYSLOVÁ REVOLUCE


je založená na:

* využití nových energií
- spalovací motory (automobily, motocykly, letadla)
- elektrická energie

* propojení vědy s výrobou (např.chemie, při továrnách laboratoře, vývojové dílny)


Státy: USA a Německo


Osobnosti:

ELEKTŘINA



Thomas Alva Edison

Edisonův rodný dům v Milanu v Ohiu

Žil v USA, byl často nemocný, do školy příliš nechodil. Navštěvoval školu celkem čtvrt roku, ředitel se domníval, že je duševně zaostalý. On však trpěl poruchou sluchu. Vzdělání získal doma. Ve svých deseti letech si ve sklepě vybudoval laboratoř, zajímal se o přírodní vědy.


Peníze na pokusy získával prodejem zeleniny a roznáškou novin.
V dospělosti pracoval jako telegrafista. Stal se velkým vynálezcem, nechal si patentovat 1000 vynálezů - např. žárovku, pojistky, mikrofon, dynamo, fonograf, 1.elektrárna, reostat, ...


fonograf

Manželka Mary namluvila do dřevěného trychtýře dětskou básničku "Mařenka měla ovečku a její vlna je měkká a bílá…". Tak vznikl první fonografický záznam lidského hlasu. Téměř hluchý Edison vymyslel přístroj, který přinesl zvuk milionům uší na celém světě.



patent vynálezu žárovky

Edisonova laboratoř


Některé myšlenky Edisona:
  • Vynález je jen 1 % inspirace a 99 % dřiny.
  • Spát lze čtyři hodiny denně, spát déle je nemístný přepych.
  • Tajemství úspěchu v životě není dělat, co se nám líbí, ale nalézat zalíbení v tom, co děláme.
  • Na léčení trápení je práce lepší než láhev whisky.
  • Zásluha o vynález mluvicího stroje nepřísluší mně, ale bohu, jenž stvořil ženu. Já jsem vynalezl pouze první mluvicí stroj, který lze zastavit.



Web věnovaný pouze Edisonovi (v angličtině) se spoustou obrázků zde
Video o vynálezu telefonu - A.G.Bell zde.

Nikola Tesla


Narodil se na území dnešního Chorvatska a působil v USA.
Byl průkopníkem střídavého elektrického proudu, zabýval se přenosem energie na dálku, principem radiových vln, konstrukcí elektromobilu.




Teslův rodný dům

Teslova laboratoř v Colorado Springs





anténa pro příjem rádiových vln


Pořad ČT o záhadách spojených s pokusy Nikoly Tesly zde.

SPALOVACÍ MOTORY



Karl Benz

průkopník spalovacích motorů, který si nechal patentovat svoji motorovou tříkolku v roce 1885 v německém Mannheimu.




První dálkovou jízdu s automobilem podnikla Bertha Benzová 5. srpna 1888 bez vědomí svého muže se svými syny - čtrnáctiletým Richardem a patnáctiletým Eugenem v Benzově tříkolce 106 kilometrů dlouhou jízdu, a to cestu z Mannheimu do Pforzheimu. Chtěla tak podpořit svého muže a podpořit jeho vynález, o který do té doby nebyl velký zájem. Automobil se pohyboval rychlostí 15 km za hodinu.



S Benzovým jménem se dodnes setkáváme ve slově benzín a u vozů značky Mercedes-Benz (po dceři Mercedes).




V roce 1887 zcela nezávisle na Karlu Benzovi začal automobily stavět také Gottlieb Daimler.




V roce 1897 pak Rakušan Rudolf Diesel sestrojil první provozuschopný vznětový motor.



Henry Ford


americký podnikatel, průkopník automobilového průmyslu


Z otcova přání, aby se stal farmářem, sešlo a Henry se vydal na cestu tehniky a podnikání.V 16 letech odešel z domova. Stal se hlavním inženýrem v Edisonově továrně.
Vroce 1903, když se Fordovi narodil syn Edsel, založil Ford společně s dalšími společníky Ford Motor Company v Detroitu. Jeho snem bylo vytvořit opravdu levný "lidový" automobil pro každého.
První zákazníci dostali svůj model T ( "Tin Lizzie" = "Plechová Líza" ) 1. října 1908 za 825 dolarů.



Aby bylo možné uspokojit poptávku po levných autech, musel Ford otevřít novou továrnu Highland Park, kde byla zavedena jako jedna z prvních technologie pásové výroby, kterou navrhli sami zaměstnanci Ford Motor Company, kteří se nechali inspirovat pásovým zařízením na jatkách. V roce 1913 byla instalace pohyblivého pásu dokončena.


Cena modelu T - zvaného "Plechová Líza" postupně spadla až na lidových 575 dolarů. Zatímco průměrný dělník v běžné americké automobilce dokázal za jeden rok vyrobit zhruba 5 automobilů, dělník v automobilce Ford jich za stejnou dobu vyrobil 20!


Bratři Orville a Wilbur Wrightovi


byli tvůrci prvního letadla těžšího než vzduch. Měli obchod s koly v Daytonu v USA. Ani jeden z nich neměl potřebné vzdělání, ale byli velmi zruční. Obdivovali plachtění, které bylo novým sportem.
Orvile

Wilbur


Rozhodli se, že se pokusí postavit kolo s křídly a benzínovým motorem, který by je poháněl. V roce 1903 postavili Wrightové Flyer později zvaný Flyer I (avšak dnes je známý spíš jako Kitty Hawk).
17. prosince 1903 vzlétli, každý dvakrát. První letěl Orville, let byl dlouhý 39 metrů a trval 12 sekund. Byl zachycen na jejich nejznámější fotografii. Čtvrtý let toho dne byl jediným skutečně řízeným letem. Wilbur Wright letěl 279 metrů a let trval 59 sekund. Stavba letadla Flyer I stála méně než tisíc dolarů. Rozpětí křídel bylo 12 metrů, hmotnost 340 kg a jeho 77 kilogramový motor měl výkon 12 koňských sil (9 kW). Lety pozorovali čtyři záchranáři a jeden chlapec z městečka. Byly to tedy první prokazatelné veřejné lety.
Flyer

Web s technickými údaji o prvních pěti letech bratří Wrightů (v angličtině) zde.
Web s patentem prvního letadla zde



.

layout by anuss. │copyright (c)
optimalizováno pro mozzilu