2. průmyslová revoluce v českých zemích

15. března 2011 v 19:04 |  8.třída

Automobilový průmysl - SPALOVACÍ MOTORY

VÁCLAV LAURIN a VÁCLAV KLEMENT


kl
klement


V roce 1895 založili technicky zdatný zámečník Laurin a obchodně nadaný knihkupec Klement v Mladé Boleslavi firmu Laurin & Klement a začali vyrábět jízdní kola pod značkou Slavia. Výroba byla velmi úspěšná a brzy se firma rozrostla na 12 zaměstnanců. V další nově postavené výrobní hale pracovalo už 40 lidí.


znak


Od roku 1899 začali vyrábět motocykly. Brzy se dostavily úspěchy na výstavách doma i v zahraničí, ale i ve sportovních soutěžích. V roce 1902 motocykly L&K slavily úspěch v závodu na trati Paříž - Vídeň. Trať byla dlouhá 1430 km a do cíle dojely jen stroje značky Laurin & Klement, a to bez poruchy a za 31 hodin. Úspěchy motocyklů byly tak velké, že se oba rozhodli zrušit výrobu jízdních kol a věnovat se plně motocyklům. V roce 1903 už měla firma asi 200 zaměstnanců a vyráběla přibližně 2000 motocyklů ročně.

moto

V roce 1905 začala firma vyrábět automobily. V roce 1907 byla firma rozšířena, přeměněna na akciovou společnost a došlo ke zrušení výroby motocyklů. V roce 1912 byla k firmě Laurin & Klement připojena liberecká automobilka.


reklama


Zaměstnancem mladoboleslavské továrny Laurin a Klement byl strojní inženýr
JAN KAŠPAR

Kašpar


16.4.1910 uskutečnil Ing. Jan Kašpar první řízený motorový let v českých zemích v délce asi dvou kilometrů ve výši 20-25 metrů. V onu památnou sobotu před polednem se vznesl v Pardubicích s letadlem typu Blériot.
V tento významný den o 100 let později uspořádalo Sdružení aviatické pouti slavnostní vzpomínkový vzlet připomínající přelomovou událost českého letectví. Let se uskutečnil na pardubickém letišti přibližně v době Kašparova letu a jen nedaleko místa oné historické události.

let

V roce 1911 vzlétl s nově postaveným letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil. S tímto letadlem plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejprve si vyzkoušel orientaci při letu na trati Pardubice - Chrudim a zpět, který uskutečnil 30. dubna 1911. Let trval 24 minut a 23 sekund a uskutečnil se ve výši 400 metrů. Téhož dne uskutečnil Kašpar první vzlet s cestujícím, jímž byl jeho bratranec Evžen Čihák.

let


Slavný let Pardubice - Velká Chuchle, který jej proslavil, uskutečnil 13. května 1911. Vzdálenost 121 km překonal za 92 minut ve výšce asi 800 m. Letoun, kterým tento let uskutečnil, daroval Kašpar v roce 1913 tehdejšímu Technickému muzeu Království českého, kde (dnes Národní technické muzeum v Praze) je vystaveno dodnes.


let

Kopřivnice - továrna TATRA ( založená Ignácem Šustalou - výrobcem kočárů a bryček)
- zde byl vyroben v roce 1897 1.automobil u nás pod názvem Präsident


prezident

Präsident byl experimentem: plány se zhotovily až dodatečně, řada zlepšení vznikla přímo při stavbě. Automobil vynikal luxusní a originální konstrukcí, čímž se odlišoval odBenzova vozu. Novinkou, použitou u automobilu vůbec poprvé byla ochrana předních kol okrasně tvarovaným nárazníkem.
Podvozek Präsidenta i karosérie typu Phaeton, vycházela z osvědčeného kopřivnickéhokočáru "Mylord". Pod sedadlem v zadní části - v prostoru, který u kočárů sloužil pro zavazadla - byl umístěn dvouválcový ležatý motor Benz o obsahu 2,714 l a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600ot/min (vrtání i zdvih 120 mm). Palivová nádrž o obsahu 23 l se nacházela pod předními sedadly.
Krátce po dokončení uskutečnil první vyrobený automobil ve dnech 21.-22. května 1898 propagační jízdu se čtyřmi pasažéry po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h.


Elektrotechnický průmysl - ELEKTRICKÁ ENERGIE


FRANTIŠEK KŘIŽÍK

"český Edison", propagátor stejnosměrného produ, který byl též významným podnikatelem:
* vybavil zařízením 130 elektráren
* zavedl tramvajovou dopravu v Praze, Vídni a Dubrovníku
* osvítil svými obloukovými lampami (zářily více než Edisonovy žárovky) část Prahy
* vybudoval elektrickou pozemní lanovou dráhu na Petřín
* nadchl osvětlením fontány na výstavišti v Praze

křižík


EMIL KOLBEN

"český Tesla", propagátor střídavého proudu, úspěšný podnikatel zaměřený na výrobu elektromotorů a zařízení pro elektrárny.

kolben

V mládí pobýval jako technik v USA, kde pracoval pro Edisona a setkal se i s Teslou.
Po návratu do Čech vytvořil malou, ale prosperující firmu Kolben a spol. a později se spojil s firmou Daněk a vznikla továrna ČKD = Českomoravská Kolben - Daněk.
Jakožto Žid byl za války deportován do koncentračního tábora Terezín, kde zemřel.

kolben

Odkaz na jednotlivé díly ČT o podnikatelích a průkopnících českého průmyslu zde.
Dějiny udatného českého národa - technickovědecká revoluce zde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama
.

layout by anuss. │copyright (c)
optimalizováno pro mozzilu